آیا موز می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

آیا موز می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

[ad_1]

موز یکی از مواد سالمی است که می توان آن را به رژیم غذایی متعادل اضافه کرد. این میوه طیف وسیعی از موارد مغذی را در خود دارد و منبع خوبی از فیبر است. اگرچه خوردن موز به طور مستقیم نمی تواند به کاهش وزن منجر شود اما برخی از ویژگی های این میوه به افراد کمک می کند نفخشان را کاهش دهند، اشتهایشان را کنترل کنند و جایگزین شکرهای تصفیه شده نمایند. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 موز برای کاهش وزن خوب است؟

موز منبع عالی از فیبر است. یک عدد موز متوسط در برگیرنده 3.07 گرم فیبر است و نیاز روزانه بدن برای بزرگسالان 25 گرم است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد ارتباطی بین مصرف بالای فیبر و وزن کم بدن وجود دارد. این ماده مغذی به کاهش سطح قند خون هم کمک می کند. فیبر به افراد کمک می کند حس سیری بیشتری داشته باشند و همین امر تعداد کالری های مصرفی شان را کاهش می دهد.  محققان بر روی بیش از 50 مطالعه تحقیقاتی را انجام داده اند و بر این باورند که افزایش مصرف روزانه فیبر تا 14 گرم می تواند به کاهش 10 درصدی از مصرف انرژی  و کاهش وزن 2 کیلوگرم در طول 4 ماه منجر شود. تحقیقات انجام شده در چین هم بر روی اثر فیبر رژیمی غذایی بر روی اشتهای 100 فردی که اضافه وزن داشتند تمرکز داشت. تحقیقات نشان می دهد  افزایش مصرف فیبر رژیمی غذایی می تواند حس گرسنگی را در افراد کاهش دهد و مصرف کالری را کمتر نماید.

 

فیبر می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کمتر نماید.  موز سبز نارس دربرگیرنده نشاسته مقاوم است. نشاسته مقاوم کربوهیدراتی است که به راحتی در روده کوچک تجزیه نمی شود.  در عوض این ماده به روده بزرگ می رود و به این معنی است که سطح قند خون را افزایش نمی دهد. این ماده در روده بزرگ تخمیر می شود و رشد باکتری های خوب را تحریک می کند.  خوردن نشاسته مقاوم بیشتر به افراد کمک می کند وزن کم کنند چون شبیه فیبر رژیمی غذایی عمل می کند. این ماده می تواند اشتهای فرد را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد نشاسته مقاوم  می تواند به  بهبود حساسیت انسولین هم کمک کند.  مزیتی که برای روده دارد هم می تواند جلوی یبوست را بگیرد  و خطر ابتلا به سرطان کولون را کمتر نماید.

 سایر مزایا:

افراد اغلب موز را به خاطر پتاسیم بالایی که دارد می شناسند. اما این میوه در برگیرنده مواد مغذی بیشتری هم هست که می تواند برای بدن مهم باشد.

 پتاسیم:

مصرف روزانه توصیه شده برای پتاسیم حدود 2600 میلی گرم برای بزرگسالان خانم و 3400 میلی گرم برای بزرگسالان مرد است.

افراد باردار و شیرده باید مصرف روزانه شان را افزایش دهند. یک عدد موز متوسط حدود 422 میلی گرم پتاسیم دارد که معادل 12 درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده است. پتاسیم به تنظیم سطح سدیم در بدن کمک می کند و می تواند فشار خون را پایین بیاورد و از بیماری های قلبی و سکته پیشگیری کند.

این مطلب را هم بخوانید: نقش پتاسیم برای بدن

منیزیم:

موز منبع خوبی از منیزیم است. یک عدد  موز متوسط دربرگیرنده 32 میلی گرم منیزیم است که 8 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند.  منیزیم برای تولید انرژی، عملکرد سیستم عصبی و تنظیم فشار خون و قند خون ضروری است.  فلاونوئیدها و منیزیم موجود در موز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد . این موضوع باعث می شود خطر ابتلا فرد به دیابت کاهش یابد.

 انرژی:

موز منبع عالی از انرژی است. نتایج مطالعات انجام شده در سال 2012 نشان می دهد خوردن موز رسیده در طول  تمرینات ورزشی همانند نوشیدنی کربوهیدرات عمل می کند.

 

یکی از مطالعات کوچک که در برگیرنده 14 مرد بود نشان می دهد مصرف موز  می تواند اثرات خوبی برای بدن داشته باشد.  خوردن موز قبل و بعد از ورزش برای عملکرد مفید بوده است. با اینحال افرادی که موز خورده بودند سطح دوپامین بالاتری داشتند. دوپامین ماده شیمیایی در بدن است که مسئول حس انگیزه و پاداش است.

مواد مغذی:

محتوای تغذیه ای موز بر اساس اندازه آن متغیر خواهد بود. یک عدد موز متوسط در برگیرنده موارد زیر است:

  • انرژی: 105 کیلوکالری
  • پروتئین 1.29 گرم
  • فیبر: 3.07 گرم
  • کربوهیدرات: 27 گرم
  • چربی:0.39 گرم
  • پتاسیم: 422 میلی گرم
  • منیزیم: 31.90 میلی گرم
  • فسفر: 26 میلی گرم
  • کلسیم: 5.90 میلی گرم
  • ویتامین C: 10.30 میلی گرم
  • آهن: 0.31 میلی گرم
  • فولات: 23.60 میکروگرم

با اینکه موز مستقیما بر روی کاهش وزن اثر ندارد اما در برگیرنده خواصی است که می تواند به فرد کمک کند وزن بدنش را کنترل نماید. این میوه دربرگیرنده محتوای فیبری است و می تواند فرد را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه دارد و جلوی مصرف مواد غذایی را بگیرد. همین امر ممکن است به کاهش وزن منجر شود.  موز نارس دربرگیرنده نشاسته مقاوم است که می تواند به افراد کمک کند مدت زمان طولانی تری حس سیری داشته باشند. این سیری با کاهش تمایل افراد به خوردن ایجاد می شود.   این میوه خوشمزه علاوه بر پتاسیم بالایی که دارد دربرگیرنده مواد مغذی دیگری همچون منیزیم و آهن هم هست و مصرف آن برای بدن می تواند مفید باشد. ورزشکارانی که در طول ورزش یا بعد از آن موز مصرف می کنند می توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. موز به خاطر داشتن پتاسیم سطح سدیم را هم کنترل می کند  و مانع از افزایش فشار خون در بدن می شود. همین امر مانع از ابتلای افراد به بیماری های قلبی می شود و سلامت آن ها را تامین می کند.  افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید ببینند در طول روز چه مقدار کالری مصرف می کنند و چه مقدار کالری می سوزانند.  موز اگر در حد اعتدال و به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل مصرف شود می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. اگر تصمیم گرفته اید وزن کم کنید این میوه را در رژیم غذایی تان بگنجانید و به دنبال  انجام تمرینات ورزشی مختلف باشید. اینکار به شما کمک می کند با رژیم غذایی متعادل و ورزش بهتر به هدفتان دست پیدا کنید.

 

مجله پزشکی نوبیدنت

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *