انواع حالت خوابیدن دوران بارداری

قلقلی خان

[ad_1]

حالت های مختلف خوابیدن دوران بارداری

چگونگی حالت خوابیدن دوران بارداری و داشتن یک خواب راحت، از دغده های زنان در هنگام بارداری می باشد. زنان در طی بارداری خیلی راحت نیستند زیرا هنگام خواب، احساس گرمای شدید کرده و عرق می کنند، لگن و رانشان تیر میکشد و همینطور معده‌شان در حالت درازکش بیشتر می سوزد. برای بهتر خوابیدن، زنان در هنگام خواب می توانند تعدادی بالشت را در اطراف خود قرار دهند تا بدنشان را در وضعیت ثابت قرار داده و خواب خوب و راحتی را در طی بارداری داشته باشند.

خوابیدن بر روی شکم در بارداری

انواع حالت خوابیدن دوران بارداری بر روی شکم - نوبیدنت

در اوایل بارداری، خوابیدن بر روی شکم ضرری ندارد اما با پیشرفت بارداری، این حالت خوابیدن برای شما دشوار شده و همچنین برای جنین، خیلی خطرناک می شود. توصیه ما به شما این است که از همان اول بارداری سعی کنید که این عادت خوابیدن را ترک کنید تا طول بارداری به مشکل نخورید.

خوابیدن به پشت در بارداری

انواع حالت خوابیدن دوران بارداری به پشت - نوبیدنت

در سه ماهه اول بارداری نیازی نیست که در مورد حالات خوابیدن خود نگران باشید. اما بعد از آن، باید از خوابیدن به پشت پرهیز کنید. زیرا در این حالت، رحم زن بر روی وریدی که خون را به قلب باز می گرداند، فشار آورده و اگر مدت زیادی در این حالت دراز بکشید، ممکن است مقدار خون و مواد مغذی که به جفت و جنین می‌رسد، کاهش یابد، همچنین ممکن است در بعضی از زنان موجب سرگیجه و تهوع شود.

مطلب پیشنهادی: پوزیشن خوابیدن با همسر

خوابیدن بر پهلوی راست در بارداری

انواع حالت خوابیدن دوران بارداری به پهلوی راست - نوبیدنت

یکی دیگر از انواع حالت خوابیدن دوران بارداری ، خوابیدن بر پهلوی راست است. خوابیدن بر پهلوی راست بسیار بهتر از خوابیدن بر روی شکم یا پشت است، اما به اندازه خوابیدن به پهلوی چپ خوب نیست زیرا این حالت خوابیدن به کبد فشار وارد می کند. از این رو بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند از خوابیدن بر پهلوی راست خود اجتناب کنید.

خوابیدن بر پهلوی چپ در بارداری

انواع حالت خوابیدن دوران بارداری به پهلوی چپ - نوبیدنت

پزشکان خوابیدن به پهلوی چپ را توصیه می کنند. این حالت مانع از فشار رحم بر روی کبد می شود و دسترسی جنین به مواد مغذی و اکسیژن کافی از طریق جفت را ممکن می‌سازد. این حالت نه تنها جریان خون را محدود نمی‌کند، بلکه درواقع گردش خون را بهبود می‌بخشد.

به این ترتیب لازم نیست که بدن شما برای رساندن جریان خون کافی برای خود و جنین‌تان بیشتر فعالیت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن بر پهلوی چپ در شب آخر بارداری خطر مرده‌زایی را به نصف می‌رساند. از آنجا که نمی‌دانید شب آخر بارداری‌تان چه موقع خواهد بود، بهتر است برای رعایت احتیاط به خوابیدن بر پهلوی چپ ادامه دهید.اگر به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید، دیگر جای نگرانی وجود ندارد. فقط اطمینان حاصل کنید که به پهلوی چپ به خواب می‌روید و تنها از پهلوی راست بیدار می‌شوید.

عوض کردن پهلو در طول خواب به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از چرخش شما گردد. ( اگرچه برای بسیاری از مادران، شکم بزرگ مانع خوبی است!) بنابراین نگران نباشید. تا زمانی که شما بیشتر اوقات شب بر پهلوی چپ می‌خوابید، مشکلی نخواهید داشت. اما هر زمان که از سمت راست بیدار می‌شوید، به سادگی ( یا با کمک همسرتان) به روی پهلوی چپ بازگردید.

خواب راحت در دوران بارداری

برای بسیاری از مادران، بارداری می‌تواند با محدودیت‌هایی همراه باشد. زمانی که شما بسیار خسته و ناراحت هستید، فکر اینکه باید در تمام طول شب در یک حالت بخوابید، می‌تواند آزار دهنده باشد و خوابیدن را برایتان دشوارتر سازد. اما برای پیشگیری از این وضعیت و داشتن خوابی راحت می‌توانید قبل از خواب اقداماتی را انجام دهید.

به عنوان مثال سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید. این کار باعث آرامش شما می‌شود. همچنین یک نوشیدنی گرم مثل چای میوه‌ای به احساس آرامش شما کمک می‌کند. اگر از درد لگن یا درد اندام‌های خود رنج می‌برید، از همسرتان بخواهید تا قبل از خواب شما را ماساژ دهد. این روش‌ها می‌تواند تا زمان خوابیدن به شما آرامش دهد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مجله پزشکی نوبیدنت

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *