درمان های خانگی برای رگ های واریسی

درمان های خانگی برای رگ های واریسی

[ad_1]

رگ های واریسی زمانی رخ می دهند که رگ های یک نفر متورم و بزرگ شود. در برخی از افراد این موضوع می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی گردد.  انواع مختلفی از درمان های خانگی به افراد کمک می کند ظاهر این رگ ها را بهبود ببخشند و درد ناشی از آن را بکاهند.  حدود 20 درصد از بزرگسالان رگ های واریسی را در نقطه ای از زندگی خود  تجربه می کنند. درمان های پزشکی زیادی برای این شرایط وجود دارد اما شما می توانید به کمک درمان های خانگی نشانه های مربوط را کاهش دهید.  در این مقاله سعی می کنیم برخی از روش های طبیعی برای درمان رگ های واریسی را با هم مرور کنیم.

 رگ واریسی چیست؟

رگ واریسی زمانی توسعه پیدا می کند که دریچه های کوچک موجود در رگ ها ضعیف می شود. این دریچه ها معمولا مانع از بازگشت جریان خون به عقب می شوند و زمانی که آسیب می بینند می توانند  حوضی از خون ایجاد کنند. این موضوع باعث تورم رگ ها می شود. رگ های واریسی با چشم قابل دیدن هستند چون رنگ آبی تیره یا بنفشی دارند .  سایر نشانه های رگ های واریسی عبارت است از :

  • حس سوزش در پاها
  • پای ناراحتی که احساس سنگین بودن دارد.
  • گرفتگی عضلات که می تواند در شب مشهودتر باشد
  • تورم پا و مچ پا
  • پوست خارش دار یا خشک که بر روی رگ های واریسی نازک تر به نظر می رسد

درمان های  خانگی برای رگ های واریسی:

اگر فردی واریس داشته باشد می تواند درمان های خانگی زیر را برای بهبود نشانه هایش انجام دهد.

 تمرینات ورزشی:

تمرینات ورزشی منظم می تواند به جریان خون در پاها منجر شود و خونی که در رگ ها جمع شده است را به سمت پایین هدایت کند. تمرینات ورزشی به کاهش فشار خون فرد کمک می کنند. ورزش هایی با تاثیر پایین به بهبود عضلات ساق پا کمک می کنند بدون اینکه فشار زیادی بر روی آن وارد کنند. این تمرینات عبارتند از :

  • شنا کردن
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • یوگا

جوراب مخصوص واریس:

جوراب های واریسی را می توان از داروخانه ها تهیه کرد. این ها به بهبود شرایط افرادی که با واریس دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند.

 

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2018 نشان می دهد افرادی که از جوراب های واریسی استفاده می کنند دردشان کاهش می یابد.

 عصاره گیاهان:

یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال 2006 نشان می دهد عصاره شاه بلوط هندی می تواند به کاهش درد پا و خارش در افرادی که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند کمک کند. عصاره های گیاهان و روغن های ضروری باید با روغن های حامل رقیق شوند و سپس به صورت موضعی یا به شکل آروماتراپی مورد استفاده قرار گیرند.

 تغییر در رژیم غذایی:

غذاهای نمک دار یا سرشار از سدیم می تواند به محبوس شدن آب در بدن  منجر شود. به همین خاطر باید مصرف مواد غذایی نمک دار را کاهش دهید. غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند می توانند به کاهش احتباس آب در بدن کمک کنند.  این غذاها در برگیرنده موارد زیر خواهند بود:

  • بادام و پسته
  • عدس و لوبیای سفید
  • سیب زمینی
  • سبزیجاتی با برگ سبز
  • برخی از ماهی ها همچون سالمون

غذاهایی که دارای فیبر هستند هم می توانند به اجابت مزاج کمک کنند و جلوی یبوست را بگیرند. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون فشار آوردن واریس را بدتر می کند. غذاهایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از:

  • آجیل ها،دانه ها
  • جوی دو سر
  • غذاهایی که از غلات کامل تهیه می شوند.

افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از دیگران رگ های واریسی را تجربه می کنند. به همین خاطر کاهش وزن می تواند به کاهش فشار بر روی رگ ها کمک کند و تورم را کمتر نماید.

 فلاونوئید بیشتری مصرف کنید:

اضافه کردن غذاهایی که در برگیرنده فلاونوئیدها هستند می تواند به کاهش درد رگ های واریسی کمک کند. فلاونوئیدها جریان خون را بهبود می بخشند و باعث می شوند خون در بدن جریان داشته باشد. این ها همچنین فشار را در شریان ها کاهش می دهند و باعث شل شدن رگ ها می شوند. غذاهایی که در برگیرنده فلاونوئیدها هستند عبارتند از:

  • سبزیجاتی همچون پیاز، اسفناج و بروکلی
  • میوه هایی همچون مرکبات، گیلاس، سیب و بلوبری
  • کاکائو
  • سیر

درمان های گیاهی:

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف عصاره دانه انگوز می تواند تورم در پاها و سایر نشانه های رگ های واریسی را کاهش دهد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از مصرف عصاره دانه انگور پرهیز کنند.

استفاده از لباس های راحت:

پوشیدن لباس های تنگ می تواند  جریان خون را محدود کند. با پوشیدن لباس های شل و راحت می توان جریان خون را بهبود بخشید.

 بالا نگه داشتن پاها:

بالا نگه داشتن پاها( به خصوص در ارتفاع قلب یا بالاتر از آن) می تواند جریان خون را بهبود ببخشد. اینکار فشار موجود در رگ ها را کاهش می دهد.

 ماساژ دادن:

ماساژ آرام نواحی تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به جریان خون کمک کند. افراد می توانند از روغن های ماساژ یا مرطوب کننده برای ماساژ دادن استفاده کنند. از فشار دادن مستقیم رگ ها اجتناب کنید زیرا به بافت ها اسیب وارد می کند.

حرکت کنید:

از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید. اگر فردی برای طولانی مدت یک جایی بنشیند یا مجبور به اجام اینکار باشد باید در فواصل زمانی مختلف بلند شود و حرکت کند. اینکار باعث می شود جریان خون بهبود یابد .

رگ های واریسی می توانند باعث ناراحتی فرد شوند و او را از انجام فعالیت های روزمره باز دارند. درمان رگ های واریسی در منزل ممکن است. شما می توانید با تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی نشانه هایتان را بهبود ببخشید. افرادی که بیماری شان حاد شده است باید به فکر درمان پزشکی باشند تا ظاهر این رگ ها را بهبود ببخشند و نشانه هایشان را کمتر کنند.

مجله پزشکی نوبیدنت

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *