راهنمای غذاهایی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند

راهنمای غذاهایی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند

[ad_1]

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که مانع از آسیب به سلول های بدن می شوند یا این آسیب را به تاخیر می اندازند. زمانی که فردی آنتی اکسیدان را به مقدار زیاد مصرف می کند می تواند در برابر استرس اکسیداتیو از بدن خود محافظت نماید و جلوی این فرآیند را بگیرد. استرس اکسیداتیو از طرف رادیکال های آزاد مضر انجام می شود. زمانی که رادیکال های آزاد در خون فرد تجمع پیدا می کند می تواند استرس اکسیداتیو را ایجاد کند. این فرآیند خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. بیشتر غذاهای سالم در برگیرنده آنتی اکسیدان ها هستند. اگر فردی این غذاها را به طور منظم مصرف کند می تواند سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش دهد و مانع از آسیب به سلول ها شود. در این مقاله سعی می کنیم غذاهای مفیدی که دربرگیرنده خاصیت آنتی اکسیدانی هستند را با هم مرور کنیم.

 بلوبری:

بلوبری سرشار از مواد مغذی است و در عین حال کالری بسیار کمی دارد. مطالعات انجام شده در سال 2017 نشان می دهد بلوبری دربرگیرنده آنتی اکسیدان های زیادی است. مطالعات انجام شده بر روی بلوبری نشان داده است که این میوه مزایای زیادی برای بدن ارد. به عنوان مثال آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری می تواند کاربرد پزشکی برای شرایطی همچون پیری را داشته باشد.

 شکلات تلخ :

 

شکلات تلخی که کیفیت خوبی دارد می تواند سطح بالایی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها را در خود داشته باشد. محققان می گویند شکلات تلخ مزایای زیادی برای بدن دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • کاهش التهاب در بدن
  • کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون
  • بهبود سطح کلسترول خوب بدن

یکی از مطالعات مروری نشان می دهد شکلات تلخ می تواند فشار خون بالا و پایین را کاهش دهد. با اینحال محققان بر این باورند که برای تعیین مفید بودن این ماده به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

کنگر فرنگی:

کنگر فرنگی می تواند مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی برای بدن فراهم آورد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد این ماده به افراد کمک می کند سطح کلسترول خونشان را پایین بیاورند و سلامت روده شان را بهبود ببخشند.  کنگر فرنگی می تواند برای روده، کبد و سلامت قلب مفید باشد.

 گردو:

 

گردو سرشار از چربی خوب، کالری، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد بدن می تواند آنتی اکسیدان موجود در گردو را جذب کند. همچنین این مطالعات نشان می دهد خوردن گردوی خام می تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد و به افراد کمک کند جلوی بیماری های قلبی را بگیرند.

 توت فرنگی:

توت فرنگی هم سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی است. یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال 2016 نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی آنتوسیانین می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.  شما می توانید توت فرنگی را به صورت میان وعده یا در سالادهایتان مصرف کنید.

کلم قرمز:

کلم قرمز دربرگیرنده  ویتامین های A، C و K به همراه آنتی اکسیدان های متعددی است. کلم قرمز مثل  توت فرنگی  دربرگیرنده آنتوسیانین است. این ماده رنگ قرمزی به کلم می دهد و دارای گروهی از آنتی اکسیدان هاست که به بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و کاهش التهاب کمک می کند. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده آنتوسیانین می تواند مزایای زیر را برای سلامتی داشته باشد:

  • خاصیت ضد التهابی
  • خاصیت ضد سرطانی
  • مدیریت دیابت
  • کنترل وزن
  • پیشگیری از بیماری های قلبی

تمشک:

تمشک منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست. این ماده در برگیرنده منگنز، ویتامین C و فیبر رژیمی غذایی است. شواهد موجود نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در تمشک می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. به عنوان مثال در یکی از مطالعات ، محققان دریافتند که آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات موجود در تمشک به کشتن سلول های سرطانی در سینه، معده و روده کمک می کند. با اینحال بیشتر تحقیقات انجام شده بر روی تمشک دربرگیرنده مطالعات آزمایشگاهی است.

 حبوبات:

آنتی اکسیدان

حبوبات منبع عالی از پروتئین و فیبر رژیمی غذایی هستند. برخی از حبوبات دربرگیرنده آنتی اکسیدان هم می باشند.  علاوه بر این، حبوبات می توانند مزایای دیگری هم برای بدن داشته باشند.

انگور قرمز و بنفش منبع غنی از آنتی اکسیدان:

انگور قرمز و بنفش در برگیرنده ویتامین C، سلنیم و آنتی اکسیدان ها هستند. دو آنتی اکسیدانی که در انگور یافت می شود در برگیرنده آنتوسیانین و proanthocyanin است. این دو آنتی اکسیدان به افراد کمک می کند جلوی بیماری های قلبی و سرطان را بگیرند.

 

با اینحال برای تایید اثرات انگور بر روی سلامت قلب و سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

 اسفناج:

اسفناج یک سبزی سبز رنگ است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. این ماده کالری اندکی دارد و همین امر باعث شده است در سالادها کاربرد فراوانی داشته باشد. Zeaxanthin و لوتئین دو آنتی اکسیدانی هستند که در اسفناج یافت می شوند و می توانند سلامت چشم را بهبود ببخشند. مطالعات انجام شده نشان می دهد این دو آنتی اکسیدان در کاهش مشکلات مربوط به سن دخیل هستند.

چغندر:

چغندر سبزی است که آنتی اکسیدان دارد و می تواند برای پیشگیری از سرطان و مشکلات گوارشی مفید باشد.  چغندر همچنین در برگیرنده فیبر رژیمی غذایی، آهن، فولات و پتاسیم است. این مواد می توانند با التهاب بدن مبارزه کنند.

همانطور که مشاهده کردید طیف وسیعی از مواد غذایی سالم وجود دارد که می تواند آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند و جلوی اسیب این ها به سلول های بدن را می گیرند. اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید و جلوی بیماری های مختلفی همچون بیماری های قلبی را بگیرید بهتر است آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی تان بگنجانید. موادی که در این مقاله معرفی کردیم تنها بخش کوچکی از مواد طبیعی حاوی آنتی اکسیدان است اما همین مواد طبیعی می توانند نیاز بدن شما را تامین کنند.

منبع: medicalnewstoday

 

مجله پزشکی نوبیدنت

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *